به نام خدا...
خیلی درده شب عاشورا خواب یه بیابون خشک و بیآب و علف رو ببینی، که فرشتههای بارون دارن قطرهقطره بارون میریزن روی خاک تشنهاش. هر فرشته شبیه یه دختربچهی ناز، یه قطره بارون توی دستشه و وظیفه داره برسوندش به زمین... بعد که از خواب بیدار میشی یادت میاد که موضوع چیه...
به نقل از استاد بزرگوارم...
یه روایت از امام صادق (علیهالسلام) هست که فرمودهاند *شما سه خصوصیت رو در خودتون ایجاد کنید، ما خودمون بقیهی کاراتون رو درست میکنیم. راستگو باشید. خوشقول باشید. امانتدار باشید.*
سه تا سوال چالشی!
۱. ما واقعا راستگو هستیم؟ وقتی روزی چند بار میگیم *لااله الا الله* یعنی هیچ خدایی جز الله نداریم؟ سرمون گرم خداهای خاکی نیست؟
۲. ما واقعا خوشقول هستیم؟ مگه روز الست به خدا قول ندادیم که به خدایی قبولش داشته باشیم؟ کوو پس؟؟؟؟
۳. ما واقعا امانتدار هستیم؟ مواظب اولین امانت که منصب *خلیفهی خدا بودن* هست بودیم؟!
خدایا! کمک... آقا مهدی! کمک...
به امید خدا...
به نام خدا...
عصر ایمان؛
عصر انسانیت؛
عصر نوعدوستی؛
عصر اخلاقیات؛
عصر خداشناسی؛
عصر فرهنگ؛
عصر پایبندی به ارزشها؛
عصر طرفداری از منشهای مقدس؛
عصر ایمان...
از عصر تا غروب راهی نیست. چیزی به غروب تمام اینا نمونده...
آقا مهدی... بیا دیگه... اما قبلش لایقمون کن.
در پناه خدا... به امید ظهور.
موضوع محل اقامت و سکوت امام مهدی(ع) در زمان غیبت از جمله موضوعهایی است که ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول داشته است و معمولاً در مجالس و محافل مهدوی مورد پرسش قرار میگیرد.
پیش از پاسخگویی به این پرسش یادآوری این نکته ضروری است که برای غیبت امام مهدی(ع) دو معنا قابل تصور است:
نخست ناپیدا بودن امام؛ یعنی اینکه آن حضرت در دوران غیبت از نظر جسمی از دیدگان مردم به دور است و و اگر چه آن حضرت مردم را میبیند و از حال آنها باخبر میشود، ولی کسی توان دیدن ایشان را ندارد.
دوم، ناشناس بودن امام: در این فرض آن حضرت در طول زمان غیبت در میان مسلمانان حضور مییابد و با آنها مواجه میشود، ولی کسی او را نمیشناسد و به هویت واقعیاش پی نمیبرد
1. محلهای دور دست و ناآشنا برخی از روایات، محل خاصی را برای اقامت امام مهدی(ع) تعیین نمیکنند و جایگاه ایشان را در بیابانها و کوهها، مکانهای دوردست و محلهایی میدانند که هیچ کس از آن آگاهی ندارد. از جمله در روایتی که از خود آن حضرت نقل شده است، ایشان خطاب به علی بن مهزیار میفرماید:
«ای پسر مهزیار! پدرم ابو محمد از من پیمان گرفت که هرگز با قومی که خداوند بر آنها خشم گرفته، آنها را لعنت کرده، برای آنها در دنیا و آخرت، بیچارگی رقم خورده و عذابی دردناک در انتظار آنان است، همنشین نباشم و به من دستور داد که برای اقامت، کوههای سخت و سرزمینهای خشک و دور دست را برگزینم».
2. محلهای خاص و شناخته شده در برخی روایات، از مکانهایی خاص به عنوان اقامتگاه امام مهدی(ع) در دوران غیبت یاد شده است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
الف) مدینه
در برخی روایات، از مدینه منوره به عنوان محل اقامت امام عصر(ع) یاد شده است. در روایتی که از امام محمد باقر(ع) نقل شده است، در این زمینه چنین میخوانیم:
صاحب این امر ناگزیر از کنارهگیری است و او در [زمان] کنارهگیری خود ناگزیر از [داشتن] نیرو و توانی است. او با وجود آن سی نفر هیچ هراسی ندارد. چه خوب جایگاهی است [مدینه] طیبه.
ب) کوه رضوی
برخی روایات، «کوه رضوی» در نزدیکی مدینه را پناهگاه و اقامتگاه امام عصر(ع) معرفی کردهاند.
در دعای ندبه نیز از این مکان نام برده شده است.
یاقوت حموی در مورد منطقه «رضوی» مینویسد:
«رضوی، کوهی است میان مکه و مدینه در نزدیکی ینبع و دارای آب فراوان و درختان زیادی است. کیسانیه میپندارند که محمد بن حنفیه در آنجا زنده و مقیم است».
گفتنی است در احادیث فراوانی، از «رضوی» یاد شده و از آن بسیار ستایش شده است.
ج) ذی طوی
مکان دیگری که در روایات از آن به عنوان محل اقامت امام عصر(ع) یاد شده، «ذی طوی» است. «ذی طوی»، نام کوهی در اطراف مکه است. در روایتی که از محمد باقر(ع) نقل شده، چنین آمده است:
«صاحب این امر را در یکی از این درهها غیبتی است. [در این حال، آن حضرت...] با دست خود به ناحیه ذی طوی اشاره کرد».
گفتنی است در دعای ندبه نیز به نام این مکان اشاره شده و در برخی روایات، از همین منطقه به عنوان محل تجمع یاران امام مهدی(ع) یاد شده است.
یا حق.